آدرس: مشهد

36229090 051

سالهای زیادی است که ساخت سازه های فولادی در ایران آغاز شده است. به مرور و با پیشرفت معماری، تیرآهن لانه زنبوری برای حمل بارهای ثقلی در ساختمان  استفاده شد. می توان گفت که از  مهمترین دلایل استفاده از تیرآهن لانه زنبوری عدم وجود تنوع کافی در نیمرخ های نورد شده و نیز اقتصادی بودن این تیرها است.در کشور ما کارخانه های مختلفی انواع تیرآهن را تولید می کنند. قیمت انواع تیرآهن به خصوص قیمت تیرآهن آریان فولاد، تیرآهن شاهین بناب، تیرآهن پروفیل صنعت ماهان و سایر کارخانه ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‎ شوند. در این مطلب می خواهیم به سوال شما مبنی بر اینکه تیرآهن لانه زنبوری چیست و مزایا و معایب آن اشاره کنیم. پس تا پایان همراه ما بمانید.

تیرآهن لانه زنبوری در لاتین castellated beam نامیده شده است. این نوع از تیرآهن در طول خود فضاهایی توخالی دارد که این فضاها شبیه لانه زنبور است. علت این نام گذاری  شکل این تیرآهن بعد از بریدن و جوش دادن است.علت بریدن و دوباره جوش دادن تیرآهن این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در قیاس با تیر نورد شده اولیه، تحمل کند‌. زمانی که  روی تیرآهن این کار انجام می شود، ارتفاع تیر افزایش پیدا می کند و در نتیجه ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می کند.

در واقع می توان گفت که با  بریدن و جوش دادن تیرآهن، ارتفاع تیر از ۱۸ سانتی متر به ۲۷ سانتی متر افزایش پیدا می کند. در نهایت، ارتفاع تیر لانه زنبوری ساخته شده حدود ۱.۵ برابر تیر اولیه است.

مزایا و معایب تیر‌آهن لانه زنبوری

همانطور که قبل از این اشاره کردیم، با اعمال تغییراتی  روی تیرآهن معمولی، تیرآهن لانه زنبوری به دست می آید. در آخر تیرآهن لانه زنبوری که در اثر تغییراتی به دست آمده، مزایا و معایبی به دنبال دارد. در زیر به برخی از مزایا و عیوب این نوع از تیرآهن می پردازیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *